מיתוג עסקי: איך עושים את זה נכון?
מיתוג עסקי. שתי מילים קצרות שיכולות להזניק עסק לגבהים חדשים או לשתק אותו במבוך של אנונימיות מוחלטת. אבל מה זה בכלל מיתוג עסקי? איך בונים מותג שאנשים לא רק זוכרים, אלא גם מתאהבים בו? אם המחשבה על זה מדירה שינה מעיניך, נשום עמוק. אנחנו כאן כדי לפשט את העניינים, עם קצת הומור, הרבה ידע ושפע של תובנות שיעזרו לך לגלות את הדרך הנכונה לעצב את הזהות העסקית שלך.
מיתוג עסקי: למה זה כל כך חשוב?
חשבת פעם למה אנחנו שותים קפה דווקא מסטארבקס ולא מביתו של השכן? איך חברה כמו נייקי מוכרת לנו לא רק נעליים, אלא גם תחושת הצלחה? התשובה היא מיתוג. מיתוג עסקי לא עוסק במוצר או בשירות בלבד; הוא עוסק בחוויה. הוא עוסק באיך אנשים מרגישים כשהם חושבים עליך.
במילים אחרות, המותג שלך הוא הדרך שבה הלקוחות שלך תופסים אותך, ומה שהוא גורם להם להרגיש. ולא, אל תגיד לי ש"המוצר שלי מדבר בעד עצמו". בעידן שבו כולם צורחים (או מפרסמים) באינטרנט, המיתוג שלך הוא השפה שבה המוצר שלך מדבר ללקוחותיך. שפה ייחודית, אגב, שמגיעה עם מבטא ברור – שלך.
איך מתחילים? 5 צעדים פשוטים למתחילים
- זהה את הערכים שלך: מה מייחד אותך? האם זה השירות האינסופי? איכות המוצר? אולי החיוך בתמונה שלך? פשוט תחשוב "מי אני ומה אני מביא לעולם?״
- מצא את הקהל שלך: אף אחד לא יכול להיות הכל לכולם. האם אתה פונה לצעירים? למבוגרים? ליזמים? לאדריכלים? אם תכוון לכולם, תפספס את מי שחשוב באמת.
- צור שפה ויזואלית חדה וברורה: הלוגו שלך, הפונט שלך, הצבעים שאתה בוחר. אנשים רואים לפני שהם שומעים. אם הוויזואליה שלך מדויקת, היא כבר תעשה חצי מעבודת השיווק בשבילך.
- סיפור הסיפור שלך: מי אמר שמיתוג לא יכול להיות סיפור מרתק? שתף בסיפור של איך התחלת. אנשים אוהבים להתחבר לאנושיות, לרגעים הכנים.
- תהיה עקבי: עקביות זה הכול. תשווק את עצמך בעקביות, בתוכן ובשפה אחידה בכל מקום.
טעויות נפוצות שיכולות להרוס לך הכל
בוא נודה בזה, כל אחד עושה טעויות (כן, גם נייקי בתחילת הדרך). אבל יש כמה דברים שאפשר להימנע מהם אם רק תדע לצפות מראש:
- לדבר רק על עצמך: זה לא מעניין. הקהל רוצה לדעת איך אתה פותר את הבעיות שלו, לא כמה אתה מגניב.
- לא להתאים את המסר לקהל: לנסות למכור גריל פחמים לעובדי משרד שלא יוצאים לטבע? רעיון נורא.
- חוסר השקעה בוויזואליה: אל תתפשר על לוגו זול באיכות נמוכה. זה פתיחת הרגל הלא נכון.
איך לדעת אם המותג שלך במקום הנכון?
גם אחרי שעשית הכל נכון, תמיד כדאי לעצור ולהסתכל אחורה. הנה כמה שאלות שיכולות לעזור לך להבין אם אתה בכיוון:
- האם יש סביב העסק שלי קהל נאמן שחוזר שוב ושוב?
- האם הקהל יודע לדקלם את המסר המרכזי שלי?
- האם הלוגו שלי מזהה אותי מבין המתחרים?
- האם אני שומע מחמאות על העיצוב והתחושה שהמותג משדר?
כמה זה עולה לי?
מיתוג טוב לא חייב לשבור את הבנק, אבל אם תנסה לחסוך במקומות הלא נכונים, תגלה שזה עולה לך הרבה יותר בטווח הארוך. כלומר, אם תבחר מעצב חובבני, יועץ אסטרטגי בלי ניסיון או תוותר על מחקר מעמיק, כנראה שההשקעה תבוא לידי ביטוי באי הצלחה.
עושים את זה נכון, וכולם זוכרים אותך
בסופו של יום, מיתוג עסקי הוא הרבה מעבר ללוגו יפה וסיסמא קליטה. הוא יצירת מערכת יחסים ארוכה עם הלקוחות שלך. אז בין אם אתה עצמאי שמוכר פיצות משוגעות או סטארט-אפ משנה עולם, זכור שהמותג שלך הוא הנשמה של העסק שלך. ואם אתה באמת רוצה שאנשים לא רק יזכרו אותך אלא גם ימותו כבר לקנות ממך – תעשה את זה נכון. ובעיקר, תהיה אתה.